Mäta och värdera sociala och ekonomiska effekter

Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller alla; näringslivet, kommuner, regioner, ideella organisationer och sociala entreprenörer. Att mäta, följa upp och utvärdera verksamheten utifrån de tre hållbarhetsdimensionerna är en central utgångspunkt i det. Det finns också bra tillvägagångssätt att använda för detta, men i nuläget är kunskapen om, och spridning av, dessa för begränsad. Det vill Idéer för livet ändra på!

Idéer för livet har sedan starten för snart 40 år sedan arbetat aktivt med att ta fram effektiva och relevanta metoder som bidrar till resurseffektivitet – genom rätt insats, till rätt individ, i rätt tid. För oss är det särskilt viktigt då det i ett samhälle med knappa resurser är viktigt att prioritera de sociala insatser som ger störst värde. Våra mångåriga forskningssamarbeten har gett upphov till ny kunskap om sociala investeringar i Sverige, bland annat sociala och hälsoekonomiska beräkningsmodeller som hjälper kommuner, regioner, företag och andra organisationer att beräkna värdet av sociala insatser och investeringar. Kunskapen från detta använder vi för att både visa på och öka effekten av de projekt vi stödjer, samt att öka kännedomen bland samhällets beslutsfattare om värdet av att investera i social hållbarhet.

 

Nu delar vi den kunskap vi har om hur effekter och värden kan mätas på ett resurseffektivt sätt. Detta genom att i samarbete med Örebro universitet erbjuda en omfattande kurs som ger praktisk kunskap om konkreta verktyg för att mäta effekter och värdeskapande – socialt och ekonomiskt.

 

Kursen tar sin utgångspunkt i Idéer för livet-modellen, en form av forskningsbaserad kunskapsbank som bland annat sammanfattar erfarenheterna och effekterna av förebyggande insatser i praktiken. För att ta fram denna kunskapsbank samarbetar Idéer för livet med Uppsala och Umeå universitet. Läs mer här.

Om kursen

Kursen riktar sig till dig som vill få gedigen forskningsbaserad kunskap om hur effekter och värden kan mätas – socialt och ekonomiskt. Den innefattar totalt åtta gemensamma kursdagar med eget arbete däremellan (total kurstid för deltagaren är cirka 160 timmar ). Möjlighet till handledning från kursledaren finns.

 

Kursen genomförs i samarbete mellan Idéer för livet och Örebro universitet. En viktig utgångspunkter är den så kallade värdeskapandekedjan, som du hittar mer information om här >

 

En annan viktig utgångspunkt är organisationers hållbarhetsstrategier, och hur samverkan kan bidra till att realisera dem.

Mål med kursen

När utbildningen är avslutad har respektive deltagare:

  • en ökad förståelse av hur sociala och ekonomiska effekter av verksamheter kan identifieras, mätas och värderas.
  • skapat en mätstrategi för hur sociala effekter och värden utifrån en specifik verksamhet kan mätas (som kan börja tillämpas direkt efter kursavslut).

 

 

En central utgångspunkt i kursen är alltså att öka både den mer teoretiska och praktiska kunskapen om effektmätning, men alltså även om hållbarhet och samverkan. Under kursens gång kommer deltagarna därmed få insikter om hur olika aspekter av effekter och värden kan mätas, de kommer få tillämpa dessa insikter genom att jobba fram konkreta mätverktyg som de har direkt användning av i sin egen verksamhet, och de kommer få ökade insikter om betydelsen av samverkan för en ökad hållbarhet.

Plats

Kursens åtta gemensamma heldagar genomförs i Skandias lokaler på Lindhagensgatan 86 i Stockholm.

 

Anmälan

Anmälan görs genom att mejla till Ideerforlivet@skandia.se. Inkomna anmälningar behandlas enligt principen ”först till kvarn”. Anmälan är bindande under förutsättning att kursdeltagaren kan beredas plats. Antalet platser är begränsade till 30.

 

Sista anmälningsdag är den 2 december 2024.

 

Idéer för livet förbinder sig att genomföra kursen under förutsättning att erforderligt deltagarantal uppnås. Detaljerad information om kursen skickas ut till antagna deltagare via e-post senast tre veckor efter sista anmälningsdagen.

 

Observera att en mindre kursuppgift kommer behöva genomföras och skickas in innan kursstart, och mer konkret senast den 14/1 2025.

Innehåll

Under de åtta gemensamma kursdagarna kommer framför allt följande att behandlas:

  • Innebörden av effekt
  • Hur effekter kan mätas, inklusive dess varaktighet
  • Hur stor del av effekterna som faktiskt beror på den aktuella verksamheten
  • Hur effekter kan värderas – socialt och ekonomiskt
  • Hur resultatet av mätningar kan presenteras
  • Praktiska exempel från alla tre sektorer om hur effekter mäts
  • Grundläggande begrepp i statistisk analys
  • Modeller för hållbarhetsstrategier
  • Samverkan som grund för värdeskapande

 

Kursen innefattar en blandning av föreläsningar, övningar, diskussioner, seminarier, och individuella uppgifter som genomförts mellan kursdagarna. Och den är upplagd så att deltagarna ska kunna integrera nya effektmätningsrelaterade kunskaper i den egna verksamheten. Gällande de individuella uppgifterna handlar de på en övergripande nivå om följande:

 

Inför dag 1–2: Val av analysobjekt (grund för resterande uppgifter).

Inför dag 3–4: Val av företeelser att mäta (som grund för resterande uppgifter), skapa en enkät samt ett observationsverktyg för företeelserna.

Inför dag 5–6: Skapa mätverktyg för den kontrafaktiska situationen, tillskrivning, sociala värdet samt ekonomiska värdet i relation till företeelserna.

Inför dag 7–8: Skapa mätstrategi för analysobjektet utifrån tidigare uppgifter.

Målgruppen

Kursen vänder sig till dig som redan jobbar med konkret effektmätning, men som vill få fördjupad kunskap inom ämnet. Eller dig som har ambitionen att på ett eller annat sätt jobba med effektmätning framöver. Detta oavsett om du arbetar inom offentliga sektor, näringslivet eller civilsamhället. Kursen är särskilt relevant för bland annat:

  • verksamhetsansvariga
  • hållbarhetschefer
  • hållbarhetsstrateger
  • miljö- och hållbarhetssamordnare
  • projektledare
  • verksamhetsutvecklare
  • ekonomer
  • analytiker
  • kommunikatörer

 

Förkunskapskrav för deltagare:

Kursen kräver inga specifika förkunskaper. För att ta till dig innehållet på ett bra sätt är det dock att rekommendera att du på ett eller annat sätt har kommit i kontakt med effektmätningsrelaterade frågor i ditt arbete (nuvarande eller tidigare). Dessutom kommer den att genomföras på en nivå som motsvarande en grundläggande kurs på högskolenivå. Du som deltagare bör därför ha allmän högskolebehörighet, eller motsvarande, för att kunna tillgodogöra dig kursen.

Lite mer praktisk information

Diplom och examination

Den som slutför kursen erhåller ett kursdiplom. För ett sådant krävs närvaro vid sju av åtta heldagar samt godkänt på samtliga inlämningsuppgifter. Den som fått ett diplom kan anmäla sig till en efterföljande poängkurs som ger möjlighet till 3 högskolepoäng. Poängkursen innefattar ett litteraturseminarium och en hemtenta.

 

 

Kurskostnader

Kursen erbjuds av Idéer för livet, som står för de övergripande kostnaderna. Vissa kostnader kommer att faktureras deltagaren. Deltagaren står också för eventuella kostnader för resa och logi. Kontakta Idéer för livet för mer information om kostnad och upplägg.

 

Kursens lärare

Samtliga kurslärare är, eller har varit, forskare. Till det kommer även erfarna praktiker som ger exempel från sin yrkesvardag gällande effektmätning. De två lärare som deltagarna huvudsakligen kommer att möta är Erik Jannesson, Idéer för livet, samt Tommy Borglund, Örebro universitet.