Vårt arbete med Barnkonventionen
Publicerades 11/20/2020
Den 20 november 1989 antogs FN Konvention om barnets rättigheter, i dagligt tal barnkonventionen. I många länder firas därför den 20 november som den stora barndagen. Barnkonventionens syfte är att barn och unga oavsett bakgrund och härkomst har rättigheter och ska behandlas med respekt. Barnkonventionen både stödjer och skyddar barn.
Skandias stiftelse Idéer för livet utgår ifrån barnkonventionen i allt sitt arbete. Barnkonventionen definierar barns rättigheter och konventionens artiklar är uppdelade i skyddande, stödjande eller påverkande rättigheter. Alla projekt som beviljas stöd omfattas av dessa kategorier.
Katalysator för samhällsutveckling
Idéer för livet verkar som en katalysator och vill bidra i samhällsutvecklingen till bättre hälsa och ökad trygghet för barn och unga. Genom ett nära samarbete med våra partners vill vi göra det enkelt för goda initiativ att utvecklas. Med stöd, kunskap och nätverk skapar vi möjligheter för verksamheter att skala upp och därmed kunna spela en viktig roll för barn och unga.
Idéer för livet säkerställer att de verksamheter vi stödjer tar hänsyn till Barnkonventionens fyra grundprinciper (artikel 2, 3, 6 och 12). Vi ser artikel 12 om barns rätt till delaktighet och inflytande som särskilt viktig. Att få vara delaktig bidrar till en stärkt självkänsla. Under året har vi fördjupat arbetet med Barnkonventionen. Syftet är att utmana oss och våra partners att vässa arbetet ytterligare för att ligga i framkant.
I nära samarbete med bland annat Motivationslyftet, Talangakademin och Brainpool tittar vi på hur barn och ungas delaktighet och inflytande kan förstärkas i allt från strategi, arbetsplan till enskilda aktiviteter. Det har resulterat i flera viktiga insikter och justeringar som bidrar till organisationernas utveckling och styrka.
Motivationslyftet motiverar elever att klara skolan och stärker deras självledarskap. Metoden följer både barnkonventionen och skolans läroplan. Motivationslyftet vidareutvecklar ständigt både utvärderingsstrategi och verktyg. I år har arbetet haft särskilt fokus på elevernas röster. System och strukturer utvecklas för att fånga upp elever som uttrycker ohälsa och behöver hjälp. Även i programutvecklingen för lågstadiet är barns delaktighet prioriterat och eleverna involveras i det praktiska utförandet av metodens komponenter.
TalangAkademin hjälper många unga att kunna få sitt första jobb genom validerad praktik. TalangAkademin vänder sig inte bara till unga utan även vuxna långt ifrån arbetsmarknaden. Arbetet med Barnkonventionen har utvecklats genom att redan i kartläggningen fånga talangernas familjesituation. Praktiken kan därefter anpassas och ta hänsyn till talangens situation så att den är förenlig med att vara vårdnadshavare för barn.
Brainpool välkomnar alla ungas olikheter och kunskaper och arbetar aktivt för att ta till vara på de ungas röster. Innehållet i verksamheten styrs i huvudsak av de unga själva och de är delaktiga i både planering och genomförande. Barnkonvention har fått en tydligare koppling till strategin och är ett styrverktyg för verksamheten.
Mycket av det som sker i verksamheter runt om i landet är bra, men genom att jobba aktivt med Barnkonventionen och göra djupare tolkningar kan vi alltid bli bättre. Barn och unga vill vara delaktiga och det är viktigt för oss alla att ta tillvara på deras röster.
Stina Liljekvist
Ordförande Skandias stiftelse Idéer för livet