Nu blir det lättare att följa upp elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

Publicerades 10/29/2024

Tack vare insats som gjorts möjlig via projektstöd från Idéer för livet blir det nu lättare att följa upp elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

 

– Regeringen har i dagarna presenterat ett omfattande initiativ för att förbättra uppföljningen av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), inspirerat av det unika projektet ”En investering för  framtiden – en skola för ALLA” Ett projekt som drivs av  nätverket Rätten till utbildning: En skola för ALLA  och som möjliggjorts med stöd från Idéer för livet. Projektet visade på stora brister i hur väl skolsystemet stöttar dessa elever och tillhandahöll konkret statistik som fått stort medialt och politiskt genomslag.

Genom att nu samköra data från Skolverket och Socialstyrelsen nationellt följer regeringen den metod som Rätten till utbildning och Idéer för livet använde i sin studie, som täckte över 120 000 elever i årskurs 9 under läsåret 2021/2022. Statistiken från studien avslöjade alarmerande skillnader i stöd och utbildningsresultat för elever med NPF jämfört med andra elever, vilket har understrukit det akuta behovet av riktade insatser.

 

Viktiga fynd från projektet “En investering för framtiden – en skola för ALLA”

  • Bristande stöd och psykosociala risker: Elever med NPF-diagnoser som ADHD, autism och språkstörningar är mer än sex gånger så benägna att ha gjort självmordsförsök än elever utan sådana diagnoser – 3,3 % av NPF-elever i årskurs 9 har försökt ta sitt liv, jämfört med 0,5 % av andra elever.
  • Ojämlik skolgång och utanförskap: Endast 20 % av NPF-elever uppnår gymnasiebehörighet, en siffra som ytterligare förstärker sambandet mellan bristande stöd under skolgången och risken för socialt utanförskap
  • Ekonomiska besparingar på bekostnad av elevhälsan: Många kommuner har gjort betydande nedskärningar i de tilläggsbelopp som avser finansiering för extra stöd i skolan, vilket har lett till att flera resursskolor, som anpassats särskilt för elever med NPF, riskerar nedläggning. Detta har resulterat i att tusentals elever står utan nödvändigt stöd och riskerar att slås ut från skolsystemet.

Det här är en stor seger för barn och familjer som kämpar i ett oförlåtande system. Vi ser fram emot att regeringen nu tar ansvar för att säkerställa en likvärdig utbildning för alla barn, oavsett deras behov,” säger Christian Wettergren från Rätten till utbildning.

Bakgrund och framtid
Med en budget på en miljon kronor för 2025 och en planerad start av datainsamlingen 2026, tar regeringen nu över stafettpinnen från Idéer för livet för att införa långsiktiga lösningar. Projektet “En investering för framtiden – En skola för ALLA” har visat att när staten prioriterar dessa elever, minskar samhällets långsiktiga kostnader och förbättrar välfärden för framtida generationer.

Läs mer om statistiken här >